Skolhundsteam

Foto: Mattias Mattisson/SYDÖSTRAN

Skolhundsteam och Karlshamns Montessori

Grundskoleelever med problematisk frånvaro som får träffa en social tjänstehund i skolan får bättre skolresultat, bättre psykiskt mående och minskad frånvaro. Detta visar resultatet av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.

Man ser även att resultaten ökar hos de elever som fått arbeta med skolhunden. I svenska så uppnådde 69% av eleverna som fått hundinsats godkända resultat i svenska, jämfört med innan insatsen då godkända resultat låg på 53%, medan resultatet hos de elever som deltog i en testgrupp där man enbart träffade speciallärare inte fick någon ökning.

Anna Stivnert och Miramis arbetar som skolhundsteam på grundskolan och träffar elever för målinriktade insatser,  i specialpedagogiskt syfte samt som ett socialt stöd i verksamheten. De arbetar både mot enskilda elever och gruppinriktat. Vi ser tydligt hur eleverna arbetar mer fokuserat  och finner större motivation, tillsammans med skolhundsteamet.

Teamet är utbildade och certifierade hos Svenska terapihundskolan, och följer samtliga riktlinjer för tjänstehund i verksamheten, för hygien, allergi och hundrädsla.